עין טובה

כל מי שהיה במגע עם חסיד חב"ד הראוי לשמו יכול מיד להרגיש זאת. המגוון הרחב של היהודים הפוקדים את בתי חב"ד ברחבי תבל, הם העדים החיים לכך שחזונו של הרבי הוגשם והתממש ברמה הכי ביצועית ומעשית על ידי תלמידיו וחסידיו

מאת: הרב אריק מלכיאלי

בסוף השבוע יציין העולם היהודי את היום הגדול והקדוש ג' בתמוז כיום התקשרות והתחברות עם דרכו, משנתו ומורשתו של הרבי מליובאוויטש.
הרבי, כפי שכונה בפי כל, פעל הרבה דברים בעולם. כמנהיג בעל שיעור קומה הצליח ל'הפוך' את כלל העולם היהודי בהרבה תחומים ובפרט בכך שבכל מקום שיהודי נמצא יש נקודת אור של בית חב"ד ששם הוא יוכל למצוא את צרכיו הרוחניים והגשמיים.
זו ההזדמנות לדבר על נקודה אחת מהנהגתו של הרבי.
 
כידוע, הרבי בא במגע עם מגוון עצום של מנהיגים ואנשים בעלי רמות רוחניות שונות מהגבוה שבגבוהים ועד לירוד שבירודים. הפלא העצום הוא היחס האישי והקרוב שהרבי הקרין על כולם בשווה, סוג של אהבה שאינה תלויה בדבר, אהבה עצומה זו הייתה גלויה עד שגרמה להחזרת אהבה שכזו מן אלו שהיו עם הרבי בקשר. בבחינת 'כמים הפנים לפנים – כן לב האדם אל האדם'.
 
גישה זו, שאגב עוררה לעיתים תמיהה מצד חוגים דתיים מסוימים שהיה קשה להם לעכל את ההנהגה הזו, הוכיחה את עצמה בגדול, וגרמה ליהודים רבים לגלות את נקודת היהדות שלהם אם באופן כללי ואם באופן פנימי ופרטני שהשפיע על כל מהלך חיים והנהגתם היומיומית.
 
הרבי לא שמר הנהגה זו רק לעצמו, הוא הצליח לצרוב אותה אצל אלפי חסידיו. כל מי שהיה במגע עם חסיד חב"ד הראוי לשמו יכול מיד להרגיש זאת. ההיקף והמגוון הרחב של היהודים הפוקדים את בתי חב"ד ברחבי תבל - ממלבורן שבאוסטרליה, בבנקוק וצ'אנגמאי שבתאילנד, בברצלונה שבספרד, בוונציה שבאיטליה ועד לנציגויות חב"ד שבמדינות העולם השלישי - שבחלקם הגדול הם כאלה שמעולם לא דרכה כף רגלם במקום הקשור לדת , הם העדים החיים לכך שחזונו של הרבי הוגשם והתממש ברמה הכי ביצועית ומעשית על ידי תלמידיו וחסידיו.
 
מה זה אומר לנו? שגם אנחנו אמורים לאמץ גישה חיובית זאת ולא רק בהקשרים רוחניים אלא גם בהקשרים של מערכת יחסים בחברה הכללית, בזוגיות ובחינוך.
 
לעיתים קל להיגרר להאשמות של הצד השני ולנסות לשנותו על ידי הצבעה והדגשה של צדדיו השליליים. המציאות מוכיחה שכך אי אפשר ליצור שינוי אמיתי .אם חפצי תוצאות אפקטיביות אנחנו עלינו לאמץ את הגישה החמימה והחיובית לעיתים אף באופן הנראה קיצוני, למציאותו ואישיותו של הזולת.
 
נאמר בפסוק 'אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך'.
 
השל"ה הקדוש אומר שאין הכוונה רק כפשוטו  שמדובר בשני אנשים שונים ,אלא יש כאן משמעות פנימית.
'אל תוכח לץ': כשרוצים להוכיח מישהו, אל תאמר לו אתה לץ, אתה טיפוס שלילי ושקוע במ"ט שערי טומאה.. זה רק יקבע את אותו אדם שם. האגו שלו לא ייתן לו לקבל כך בקורת. 
 
הדרך הראויה היא 'הוכח לחכם': מחמאה והדגשה לנקודות של חוזק הקיימות בו בחכמה, כשרונותיו ובטוב לבו.. מילים חמות אלו ירככו אותו כחמאה ויעשו אותו כלי המוכן ואף שמח להתקדם רוחנית.
 
הבה נאמץ את הנהגתו המרוממת של הרבי נחזק את ההסתכלות החיובית על כל אדם וכך נהפוך את העולם למקום נעלה ומואר יותר!

 

שתף לחברים

שתף