מכירת חמץ תשפ''ד 2024

תורמים לנזקקים חותמים ומוכרים

מכירת חמץ תשפ''ד 2024

תורמים לנזקקים חותמים ומוכרים

ממלאים את פרטי התרומה.

תודה רבה על תרומתכם !

ממלאים, וחותמים
על טופס מכירת החמץ.

יש לתת לאדם מעל גיל מצות (במצב כיום ניתן לתת גם לאחד מבני הבית שמעל גיל מצות) חפץ (כגון עט/שעון/כלי/בגד) ושהוא יזכה בו עבור הרב יהושוע כץ שליט"א (דהיינו שמרגע זה זה שייך לרב) לאחר מכן עליך להגביה את החפץ כ-25 ס"מ (זו פעולת ה"קניין"), ובפעולה זו אתה מעניק לרב את ההרשאה למכור את החמץ שלך. לאחר ה'הגבהה' (=ה'קניין') הרב נותן לך רשות לזכות בחפץ בחזרה לרשותך.
חשוב להדגיש אם אין לך אפשרות לבצע את פעולת הקניין באופן האמור, ניתן להסתפק באמצעות הטופס דלעיל.

אני המוזכר מטה נותן כוח ורשות להרב יהושע כץ שליט״א, ועושה אותו שליח ומורשה במקומי לעשות עם כל מיני חמץ ותערובות חמץ שלי ביום שני י"ד בניסן דהאי שתא ה'תשפ"ד לפ"ק כאדם העושה בתוך שלו ממש.
היינו אם ימצא לי שום דבר חמץ הנעשה מחמשת מיני דגן חיים או אפויים, צלויים מבושלים מטוגנים, כבושים מלוחים, באיזה חשש מחמץ גמור או נוקשה, בעין או ע"י תערובת, העומדים לאכילת אדם או בע"ח, או לשתיה או לרפואה או לאיזה הכשר ותיקון הנאה, כל מיני תבואות קלופות וגרויפן שיש בהם גרעינים מחומצים, וקמח סולת, ופשוט, סובין ומורסן כל מיני עיסות ושמרים איטריות ופתיתים ופסטה, כל מיני משקאות בירה שכר ומאלץ יי"ש ושפירט פשוט או מעורה ומתוקן עם צוקער או דבש ובשמים והדומה מכל הדברים שיכולים לחשוב שיש בזה חשש חמץ גמור או נוקשה בעין או ע"י תערובת, וכל מיני כלים שיש בהם ועליהם חמץ בעין, ושקים מחומצים, ונפות מחומצות, כל פרטי חמץ שבבתים ובעליות וחצרות ומחסנים ומרתפים, במקררים ובתנורים ובמאפיות וטחנות וחנויות, ולפנים מהמחיצות, הן המסומנים בניירות התפורים ומחוברים ומצורפים בזה, הן שאינם מסומנים כלל, ואף גם שלא נפרטו כלל, הן במקומות שהן שלי הן במקומות שהם שכורים או שאולים לי, ואף אותן שנמצאים בדרך או ברשות אחרים או אף שעדיין לא נכנסו לרשותי ויכול להיות שיכנסו לרשותי לאחר זמן איסור חמץ, בין שפרטי החמץ הנ"ל הם שלי לגמרי או שיש לי בהם רק איזה חלק וזכות או שהם רק פקדון אצלי מאחרים, וגם בעלי חיים הניזונים מחמץ שיש לי.
על הכל אני עושה שליח ומורשה את הרב ר' יהושע כץ הנ"ל לעשות לי זכות ולמכור את כל הנ"ל קודם זמן איסור חמץ. וכן להשכיר את המקומות והחדרים שנמצא שם איזה פרט מהאמור למעלה והרפתות מבעלי חיים הנ"ל, כאדם העושה בתוך שלו ממש, ורשות בידו למכור ולהשכיר הן בעצמו הן ע"י זה שימנה שליח ומורשה ככל הנראה בעיניו למכור ולהשכיר לכל מי שירצה ובאיזה מחיר שירצה גם בהקפה ואף גם לתת במתנה, או להפקיר הפקר בי"ד, והרשות בידו לתת להקונה דריסת רגל דרך רשותנו ורשויות המושכרות או שאולות לי, למקומות אשר מונח בהם איזה פרט מהנ"ל, שיהי'ה קנוי להקונה ממנו, ומחויב אני למסור לקונה ממנו את מפתחות החדרים והמקומות הנ"ל בכל עת שידרוש, וכל מה שיכתוב הר"ר יהושע כץ הנ"ל או השליח שימנה במקומו בשטר מכירה שיתן להקונה ממנו הרי עלי לקיים בלי שום טענה ומענה ופתחון פה שבעולם, וכל מה שיעשה הר"ר יהושע כץ הנ"ל או שלוחו, בכל הנ"ל, תהי'ה עשייתו כעשייתי וידו כידי ופיו כפי הן לזכות והן להיפך, ולא אוכל לומר לתקוני שדרנוכם וכו',
וכל זה קיבלתי על עצמי בכל אופן היותר מועיל ע"פ ד"ת, הן על ידי הן על ידי שליח, , והרשאה זו נעשית גלוי'ה ומפורסמת ולא תיפסל ולא יוגרע כוחה לא בחסר ויתיר ולא בטשטוש דיו ומחק, רק תהי'ה בתוקפה ככל שטרי הרשאה הנעשים עפ"י תיקון חז"ל דלא כאסמכתא וכו' ורשות נתונה לאשר הרשאה זו עפ"י חוקי המדינה ולהיות תוקפה כתוקף יפוי כח בלתי חוזר הנעשה כפי חוקי הממשלה.
והכל שריר בריר וקיים וע"ז באתי על החתום:

על פי ההלכה היהודית אסור שיהיה בבעלות יהודי חמץ במהלך ימי הפסח, התורה מצווה לבדוק ולבער את החמץ טרם כניסת החג, כפי שכתוב בתורה ולא "יראה לך חמץ".

המשאיר בביתו חמץ אף על פי שאינו אוכלו, עובר בכל רגע בשני איסורים, "בל יראה" "ובל ימצא".

חמץ הוא מהאיסורים החמורים ביותר בתורה,

החומרא מתבטאת בכך שהתורה אסרה אותו באכילה, הנאה וגם עצם ההחזקת חמץ בבית אע"פ שאינו רואהו מהווה איסור.

ניתן לומר שרוב עם ישראל חילונים כדתיים משתדלים לשמור על חג הפסח.

באופן רשמי במדינת ישראל לא מוכרים חמץ בחנויות.

הפתרון ההלכתי לאיסור בל יראה ובל ימצא
בכדי להתגבר על האיסור של החזקת חמץ במהלך שבעת ימי הפסח ומניעת הפסד מרובה.

אנו מוכרים את החמץ לגוי קודם כניסת החג.

למרות שהחמץ ממשיך להיות בביתנו, הוא לא בבעלותנו אלא בבעלות הגוי, ולא עוברים על איסור התורה "בל יראה ובל ימצא".

בתורה כתוב "ולא יראה לך חמץ" – למדו החכמים שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה של אחרים.

אופן המכירה
חותמים על טופס הרשאה וממנים את הרב לבצע את פעולת מכירת החמץ לגוי.
בטופס המכירה ממלאים את השם ודרכי יצירת קשר ומפרטים את כתובת הבית ומקומות החמץ.

הרב נפגש עם הגוי, מוסר לו את הפירוט של כל החמץ הנמכר, הגוי חותם על הסכם רכישת החמץ תמורת סכום נכבד אותו מתחייב לשלם עבור הרכישה.
בכך ועל ידי המכירה לא עוברים על איסור חמץ בחג הפסח.
לאחר החג הגוי במקום לשלם את יתרת החוב בגין המכירה הוא מקנה את החמץ חזרה להיות בבעלות היהודים.

אפשרי לקיים את המכירה כל עוד החמץ מותר בהנאה שזה אומר שעה קודם חצות היום של ערב פסח.

הסיבה לכך מכיוון שלאחר שמתחיל זמן האיסור, החמץ אסור בהנאה משמעות הדבר שאין לאדם רשות בחמץ כי התורה הפקיעה אותו מרשותו.

כלל הלכתי בידינו אין אדם יכול לבצע פעולה ממונית בדבר שאין לו בעלות מלאה עליו.

> לפי מנהג חב"ד ניתן למכור גם חמץ גמור מכיון שהמכירה היא אמיתית ותופסת על פי תורה, בניגוד למנהגים שונים שנמנעים מכך.
> כלי חמץ המלוכלכים בשאריות מזון גם כן מכניסים לתוך המכירה.

הדברים שלא צריכים להכניס לתוך המכירה
> דברים שיש בהם חשש עירוב חמץ אבל אין התערובת ראויה למאכל אדם, כמו תרופות וכדומה, אין חובה אבל אפשרי להכניס למכירה גם כן.
> קטניות למרות שמנהג האשכנזים להחמיר ולא לאוכלם כל שבעת ימי הפסח, לא עוברים עליהם בבל יראה ובל ימצא ולכן אין צורך למוכרם.
סימון המקומות בבית
יש לציין בפתק ולסגור היטב את כל המקומות אשר נמכרים לגוי כדי לזכור במהלך הפסח שהחמץ אינו ברשותנו.
רמת הפירוט בטופס המכירה
יש לפרט את כתובת הבית ומקומות החמץ ניתן לכתוב גם מקומות החמץ בארונות המסומנים בבית
ואכן לציין את הארונות בסימון מכור לגוי.
חמץ בעבודה
חשוב לזכור למכור גם את החמץ בעבודה כמו משרד חנות וכדומה וכן מנהלי מוסדות צריכים למכור את החמץ שקיים במוסד אותו הם מנהלים.

אדה"ז בעל התניא ומחבר שו"ע הרב חדש יסוד גדול בדין מכירת החמץ שנקרא "ערב קבלן".

המשמעות: בכדי שמכירת החמץ תהיה רצינית יש צורך בפעולה מוחלטת ואמיתית.

הבעייתיות בדרך הרגילה של המכירה
ישנם דעות הסוברות שיש בעיתיות במצב וידוע שלגוי אין מספיק כסף בכדי לרכוש את החמץ של כל היהודים.

למרות שהגוי נותן מקדמה ואת שאר הסכום מעמידים כחוב, אבל מכיון שהמוכר צריך לגבות את החוב מהגוי וכלל לא בטוח שיהיה לגוי איך לשלם אזי המכירה לא תקפה ומתחילתה לא חלה.

בלשון התלמוד מכונה הדבר "שהמוכר עייל ונפיק אזוזי".

הפתרון
בכדי לפתור את הבעיה תקן אדמו"ר הזקן בעל התניא ומייסד שולחן ערוך הרב, להעמיד יהודי נוסף שהוא ערב לתשלום ולא סתם ערב אלא ערב קבלן.

כל מה שעשוי מחמשת מיני דגן נחשב כחמץ כמו לחם פיתות פסטות וכדומה בנוסף כל דבר מאכל שיש בו תערובת חמץ גם הוא נחשב כחמץ.

את המכירה ניתן לבצע באתר עד יום שישי י"ד ניסן 15.04.2022  בשעה 07:00

ניתן לצפות זמני היום של פסח 2022 באתר

חשוב לרכז את החמץ במקום מוגדר ולסמן את הארונות, מומלץ לנעול את ארונות אלו בימי הפסח  ולכתוב "מכור לגוי".

החובה לפרט את כתובת המגורים המדויקת עיר, רחוב ומספר, כניסה, מס' דירה.

מכיוון כמו כל מכירה בכדי שיהיה לה משמעות המוכר מפרט לקונה מה נכלל במכירה.

לגבי הפירוט בבית עצמו  מספיק לכתוב "מקומות המסומנים בבית" וכמובן באמת לסמן בבית את המקומות המיוחדים לחמץ ולא לגשת אליהם במהלך הפסח.

ישנם הנוהגים ממש לפרט את כלל המקומות בבית.

כיום ניתן לכתחילה לבצע מכירת חמץ דרך האתר ללא כל פיקפוק.

ובהרחבה:

בשנים עברו 

היה מקובל לגשת לרב לחתום על טופס ידני, ולבצע מעשה קניין, שתפקידו לתת תוקף למכירה.

כיום אם התפתחות הטכנולוגיה דרכי המסחר עברו לעולם הדיגיטלי, אנשים רוכשים מוצרים ושירותים באתרי מסחר אונליין.

משפטית

גם משפטית יש תוקף לפעולה אינטרנטית שלקוח סמן V שהוא מאשר את תנאי המכירה ולהבדיל גם דין התורה מאשר דרך זו.

הרי כל המטרה של מעשה הקניין נועד להראות רצינות ולתת תוקף למכירה, ובוודאי שכיום גם על ידי אישור דיגיטלי יש לפעולה רצינות ותוקף.

ויתירה מזו -פסק השולחן ערוך שמינוי שליח לבצע עבורי פעולה מספיק שיהיה בדיבור בלבד, 

אכן מבחינה הלכתית למכירה יש תוקף אמיתי, ולא סתם פעולה, לכן ניתן לכתחילה לקנות חמץ קודם הפסח כי בעת המכירה, החמץ יוצא מרשותנו להיות שייך לגוי באופן מוחלט כל ימי הפסח.

רצוי וכדאי להודיע להם ושהם ירצו בכך, וניתן לעשות את מכירת החמץ עבורם.

לאחר שעבר סוף זמן אכילת חמץ, הלכתית לא ניתן לבצע מכירה, ויש לבער את כל החמץ שבבית.

באם נתקלתם במצב שכזה מומלץ לגשת לרב מוסמך.

לפרטים נוספים או לתמיכה טכנית. שמואל:  052-7707488

לפרטים שמואל:  052-7707488

שימו לב

מכירת החמץ באתר זה תתאפשר
עד יום שני, י"ד בניסן תשפ״ד (22.04.24)
בשעה 07:00 בבוקר

זמן לסגירת המכירה באתר:

ימים
שעות
דקות
שניות