יסוד עולם

השבוע השישי מוקדש למידת היסוד: היכולת הנפשית שגנוזה במידת היסוד היא הכוח להתקשר ולהתמזג עם האחר.

השבוע השישי מוקדש למידת היסוד: היכולת הנפשית שגנוזה במידת היסוד היא הכוח להתקשר ולהתמזג עם האחר.

36 – 'חסד שביסוד': מידת החסד פירושה להעניק אהבה. האהבה היא המרכיב החיוני ביותר בחיים, היא החוט המקשר את האדם לבוראו, ואיש אל רעהו. כאשר נבוא לייסד קשר עם הזולת נבחר להניח בראשונה את מידת האהבה כאבן-יסוד לקשר.

37 – 'גבורה שביסוד': לעיתים קורה שרצון עז מניע אותנו ליצור קשר עם הזולת. אך מה אם רצון זה הוא חד-צדדי? אולי הצד השני בכלל לא מעוניין בכך? האם ערכנו על כך ברור? הפתרון למבוכה שכזאת הוא השימוש ב'גבורה שביסוד'. כלומר, קודם שנשלח את חבל ההתקשרות לעברו של הזולת, עלינו לבחון אם הוא בכלל מעוניין בכך.

38 – 'תפארת שביסוד': אדם שחלילה נפל ממדרגתו המקורית זקוק לרחמים שירוממו אותו למקוריותו. כדי לחוש את מקומו האמיתי של הנופל, עלינו לחדור ולקשר את עצמנו אל שורשיו הפנימיים, ומתוך רגש של רחמים נרומם אותו אל קומתו המקורית.

39 – 'נצח שביסוד': קשר בין שניים, בפרט קשר זוגי בין איש לאישה בנוי על עקרונות אמיתיים כמו אמון, התמדה וטיפוח. על פי היהדות בניית קשר של זוגיות מחייבת סיפוח עקרונות אלו שהזכרנו. ללא עקרונות וערכים ידמה הקשר לבניית בית ללא יסודות, שרוח קלה תמוטט את הכל. צירוף תכונת ההתמדה של מידת הנצח אל חוש ההתקשרות שביסוד, יוצר בסיס איתן שבכוחו להחזיק את הקשר בין השניים גם אם אתגרים וטלטלות יפקדו אותו.

40 – 'הוד שביסוד': ענווה היא מניע עוצמתי ביותר לבסס קשר בין-אישי. ענווה אמיתית מאפשרת לנו להתעלות מעל חומת ה'אגו' שלנו, ובכך ניתנת לנו ההזדמנות לסלול קשר אותנטי. זוהי תולדת הצירוף בין מידת ההוד למידת היסוד.

41 – 'יסוד שביסוד': תקשורת בין האדם לבוראו או בין אדם לחברו היא עמוד השדרה שמקיים את ייעוד האדם עלי ארץ. תקשורת בין-אישית היא יסוד החיים המקיים את החברה. כאשר נכוון לגלות מתוך לבנו את היסוד האמיתי עליו נבקש להעמיד את הקשר, נוכל ליצור קשר אמין. השימוש במזיגת המידות 'יסוד שביסוד' מקלף מעלינו את מנגנוני ההגנה שבנו, ומאפשר לנו לתת אמון מפתיע בזולת.

42 – 'מלכות שביסוד': בסופו של תהליך, לאחר שבוע ימים, ניתנת לנו ההזדמנות לאמץ את כל חלקי תכונות הנפש של היסוד שהנחנו באמתחתנו. עתה אנו זכאים לקבל את התואר מלך בתקשורת. יצירת מרקם חברתי תלוי מאוד במעורבות המנהיג. תכונת מלכות שביסוד משתקפת במלך שמבין את לב עמו, צרכיו ועתידו.

 

הכותב הינו שליח חב"ד לבורסת היהלומים ר"ג, סופר ומרצה בכיר בארץ ובעולם.

© כל הזכויות שמורות לרב עומר הלוי beerhachasidus@gmail.com 

אין לעשות שימוש בחומר בכל דרך שהיא ללא אישור מפורש בכתב מהמחבר.