כך נשפר את מצב היהדות בעולם

אילו רק כל אחד, בתור מנהיג יחיד, או אדם מן השורה, היה עושה את החלק שלו אפילו ללא מאמץ מרוכז, לפעול ברוח האמיתית של התורה, ללא תערובת של צדדים לא רלוונטיים, היתה זאת הדרך המעשית ביותר לשפר את מצב היהדות בהווה בכל מקום, ובמידה הגדולה ביותר • הרבי כותב

ב"ה ז' תשרי, תשמ"ה
ברוקלין, נ.י.

מר…
לונדון N.4
אנגליה
שלום וברכה:

הריני לאשר את קבלת ההתכתבות שלך מה-14 ומה-18 בספטמבר, עם הדברים המצורפים אליה.

אפתח בברכה. אני משגר לך ולאשר לך איחולים לבביים לחתימה וגמר חתימה טובה, ולמילוי משאלות לבבך לטובה בכל העניינים אודותם כתבת, הן הפרטיים והן הכלליים.

אין כל צורך להדגיש את החשיבות של המאמצים לסייע לאחינו מאחורי 'מסך הברזל', וכן לאלה שהשתחררו משם, כפי שאתה בוודאי יודע את הקביעה של המשנה שאפילו "אדם אחד הוא כמו עולם מלא", ובאמת, כשם שאדם הראשון היה יחיד בכל העולם.

אינך מזכיר מאומה אודות הבריאות האישית שלך, ואני מניח שהיא השתפרה במידה מלאה מאז שכתבת לי על כך לפני זמן מה. קיבלתי אישור לכך גם מאת ידידים משותפים, שאני מתעניין אצלם אודותיך מזמן לזמן.

אני מנצל הזדמנות זאת לצרף העתקים של המכתבים הכלליים בקשר לראש השנה.

ביחס לשאלתך מדוע לא הערתי על נושאים מסוימים בהתכתבות הקודמת שלך, אתה יכול לשער זאת מתוך ההתייחסות שלי להצעה שלך אודות החייאה של "ועד היהדות האורתודוקסית המאוחדת העולמית". עם כל הכבוד הראוי, אינני רואה שארגון כזה בשעה זו ישרת מטרה מעשית, בהתחשב במצב בחוגים שונים. עם זאת, אינני לא רוצה להעמיק בנושא זה, בייחוד כאשר אנחנו נמצאים עתה בעיצומם של עשרת ימי תשובה, כאשר אדם צריך להיות זהיר במיוחד שלא לומר שום דבר של זלזול אודות יהודי אחר. אם אתה סבור שאתה יכול להצליח בהחייאתו של ארגון כזה, ליובאוויטש תשתתף בו כמובן, בתנאי שהוא ישקף באמת את השם שלו בנוגע ל"עולמית", ל"מאוחדת", וכן ל"אורתודוקסית".

לאמתו של דבר, אילו רק כל אחד, בתור מנהיג יחיד, או אדם מן השורה, היה עושה את החלק שלו אפילו ללא מאמץ מרוכז, לפעול ברוח האמיתית של התורה, ללא תערובת של צדדים לא רלוונטיים, היתה זאת הדרך המעשית ביותר לשפר את מצב היהדות בהווה בכל מקום, ובמידה הגדולה ביותר. ואף-על-פי שבזמן זה, בעשרת ימי תשובה, "עמך כולם צדיקים", בוודאי יש מקום לשיפור נוסף, מכיוון שאין כל הגבלה לכל מה שהוא טוב וקדוש. תהיה זאת גם הכנה טובה מאוד להקמתו לבסוף של "ועד היהדות האורתודוקסית המאוחדת העולמית" – אם עדיין יהיה צורך בכך.

הנושא האמור מרומז בחלקו במכתבים הכלליים המצורפים בזה, אם כי בהכרח זה בקיצור, במסגרת המגבלות של מכתב.
לסיום, מעין הפתיחה – ייתן השם שהחתימה וגמר חתימה טובה שהשם נותן לכל אחד ואחד מאיתנו ולכולנו יחד בתוך כלל ישראל, תכלול גם את האמור למעלה, היינו שכל אחד ינצל במידה המלאה ביותר את כל הכוחות וההזדמנויות שלו להפיץ ולחזק יהדות, תורה ומצוות, מתוך שמחה וטוב לבב.

בכבוד ובברכה,

[חתימת יד קודשו של הרבי]

נ.ב. בנוגע למה שאתה מזכיר אודות הקדשה, וכו' – באופן כללי אני נזהר ככל האפשר שלא לשנות שום דבר מהמנהגים והמסורות של בית הרב. במשך כל השנים, לא ראיתי שחמי זכר צדיק לברכה נענה לאיזושהי בקשה כזאת. לעומת זאת, בתור הוקרה מיוחדת, אשנה הקדשה זאת להקדשה על ספר תניא, מכיוון שראיתי שדבר זה נעשה על ידי חמי זכר צדיק לברכה. הדבר העיקרי הוא שיש לקוות שזה יעודד אותך להרבות בשיעורים שלך בספר התניא והיה זה שכרי.