מקדש עמו ישראל

לרגל הנישואין הראשונים המוזכרים בתורה - נישואיהם של יצחק ורבה. הנה לפנכם הנישואים ביהדות, על רגל אחת...

בפרשת השבוע אנו מוצאים את השידוך והנישואין הראשונים המתוארים בתורה – נישואי יצחק ורבקה.

אמרו חכמים: "…מה' אשה לאיש" – כלומר, זיווגו של אדם מה' בלבד ואין לשום אדם חלק בו. למסקנה זו הגיעו גם לבן ובתואל כשהציע להם אליעזר עבד אברהם את יצחק כחתן לרבקה. "…ויאמרו מה' יצא הדבר, לא נוכל דבר אליך רע או טוב" .

ועוד אמרו חכמים : ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת : "בת פלוני לפלוני". ובמקום אחר נאמר כי שלושה שותפים באדם : הקב"ה אביו ואמו. מדוע אין הקב"ה נמלך בשותפיו ומחליט בעצמו על הזיווג המתאים? אלא שהשותפות של האב והאם מתהילה רק ביצירת הוולד ולכן כל זמן שהוולד לא נוצר נעשה הזיווג על ידי הקב"ה לבדו ללא שותפים. מלאכת זו אינה מן הקלות, כמאמר חכמים : "וקשה לזווגם כקריעת ים-סוף".

בימי התלמוד והגאונים היתה הפרדה ברורה בין טקס ה'אירוסין', בו קידש האיש את האשה, לבין ה'נישואין', שביטאו את מעבר האשה לבית בעלה. בימינו טקס האירוסין (הקידושין) והנישואין מתקיימים בצוותא. נהוג לערוך לפני זה מעמד של התקשרות בין שני הצדדים והתחייבות הדדית להנשא בבוא היום. יש הנוהגים לכתוב בהזדמנות זו "תנאים", שהם למעשה הסכם בין ההורים משני הצדדים באשר למימון החתונה וצורכי תזוג. בשבת שלפני החופה נוהגים לכבד את ההתן בעליה לתורה.

יום החופה נקבע כך שהכלה תהיה טהורה :ליל כלולותיה. לפיכך חייבת הכלה לטבול במקוה טהרה לפני כניסתה לחופה.

יום הנישואין הוא כ"יום הכיפורים" לחתן ולכלה, בו הם פותחים דף הדש בחייהם. זהו יום שנועד לחשבון נפש. ההלכה מחייבת את בני הזוג להתענות באותו יום עד אחרי החופה, שהרי אמרו רז"ל שביום זה נמחלים להם כל עוונותיהם. סיבה נוספת לתענית היא כדי שיהיו מרוכזים ומיושבים בעת החופה.

ביטוי ללידה המחודשת, כתינוק בן יומו ללא עבירות, אנו מוצאים באחת משבע ברכות הנישואין: "ברוך אתה ה' יוצר האדם". כמו כן נוהגים ההתן והכלה, הוריהם וכל הקרובים, להרבות בנתינת צדקה ביום זה.

 סקירה נרחבת על נישאין, קידושין ועוד ועוד תוכלו לקרוא במדור נישואין באתרנו כאן