הגורל העברי הלאומי

לך לך'. הצו האלוקי הראשון, שניתן לעברי הראשון – אברהם אבינו – והפך כמו לצוואה נצחית לבני האומה היהודית. אתה יהודי? – אז לך לך. נגזר עליך ללכת, לנוע ולנוד. גם אם תנוח ותשתקע היכן שהוא, אולי אפילו למשך תקופה ארוכה – דע לך כי מדובר בעניין זמני בלבד..

'לך לך'. הצו האלוקי הראשון, שניתן לעברי הראשון – אברהם אבינו – והפך כמו לצוואה נצחית לבני האומה היהודית. אתה יהודי? – אז לך לך. נגזר עליך ללכת, לנוע ולנוד. גם אם תנוח ותשתקע היכן שהוא, אולי אפילו למשך תקופה ארוכה – דע לך כי מדובר בעניין זמני בלבד. בעצם אתה נווד, ובסופו של דבר, תיעקר אתה או בניך או נכדיך או נכדי נכדיך – ותמשיכו לנוע.

אברהם אבינו, אבי האומה, גילם באורח-חייו נוודות אמיתית. הוא נטש את חרן מולדתו והיגר לארץ כנען, כעבור זמן-מה עזב אותה וירד למצרים, חזר לכנען, נדד לפלשתים ושוב חזר לכנען. יצחק בנו חי יחסית במנוחה ולא יצא את גבולות ארץ כנען. אך יעקב, הנכד, המשיך את מסורת הנוודות – חלק מחייו בילה בכנען, חלק בחרן וחלק במצרים.

וזהו. מאז, בפרספקטיבה של אלפי שנים, נתונה האומה העברית בתנועה מתמדת. לאחר שנים של שעבוד בארץ זרה יצאנו ממצרים, נדדנו במדבר, הגענו אל המנוחה והנחלה בארץ ישראל, אך כעבור תקופה (אמנם די ארוכה – 850 שנה – אך גם זה נגמר) הוגלינו ממנה לבבל, הגענו גם לפרס, לאחר שבעים שנה שבנו הביתה, ושוב כעבור תקופה של כמה מאות שנים הוגלינו ממנה לרומי, התפזרנו בכל העולם – ומאז אנחנו מפוזרים וגם מחליפים מדי תקופה מקום ישוב.

ברוך השם, לפני ששים שנה, נפתח חלון הזדמנות היסטורי והתחלנו להתאחד בארץ ישראל. אבל אנחנו עדיין מפוזרים. עדיין אי-אפשר לומר שהאומה העברית הגיעה אל המנוחה והנחלה האמיתית שלה.

למה? למה ניחת עלינו הצו האלוקי 'לך לך' והפך לגורל הלאומי שלנו?

התשובה לכך קשורה בעצם לסיבת כל הקיום שלנו. אנחנו חיים בעולם בו משמשים הטוב והרע בערבוביה, והקדוש-ברוך-הוא שואף שנביא להפרדה מוחלטת בין הטוב לרע, ובסופו של דבר להכחדה מוחלטת של הרע.

הקדוש-ברוך-הוא יכול להסתדר לבד, אבל משום מה הוא החליט כי התהליך הזה יתבצע על-ידינו. הוא בחר בנו, בני ישראל, להיות המבצעים בפועל של העניין, ולשם כך הוא נתן לנו את התורה והמצוות, שקיומן יוצר תהליכים רוחניים של הפרדה בין הטוב לרע. בני-אדם מן השורה לא מסוגלים לזהות תהליכים אלה – אבל הם מתרחשים.

כאשר יסתיימו התהליכים, הם יבואו לידי ביטוי גם בממדים המוחשיים לנו. אנו נהיה עדים להכחדה המוחלטת של הרוע על כל סוגיו מן העולם. וזו בעצם הגאולה השלמה – התקופה בה הטוב האלוקי ישלוט בעולם שלטון גלוי ומלא.

לכן בעצם נגזר עלינו לנוע ולנוד ברחבי העולם, לפי תוכנית אלוקית. הקדוש-ברוך-הוא הוא שמוליך אותנו ברחבי העולם ומוביל אותנו אל המקומות ששם נדרש מאתנו ליצור את התהליכים הרוחניים שסוללים את הדרך אל הגאולה, באמצעות קיום התורה והמצוות.

אילו זכינו, היו התהליכים הרוחניים מושלמים כבר בתקופות הקודמות שהיינו בארץ-ישראל וכך היו נחסכות מאתנו הגלויות הקשות. אבל מכיוון שלא התנהגנו כראוי, התמשכו התהליכים ולכן שבנו להתפזר בתפוצות השונות, ונותרנו מפוזרים עד ימינו אלה.

אבל זהו. כעת עומדים התהליכים הרוחניים להסתיים באמת. אנו קרובים מאוד אל המנוחה ואל הנחלה המוחלטות. הרבי מליובאוויטש, כצדיק שניחן בראייה רוחנית, העיד על כך וממש ניבא כי בכל רגע עומדת להגיע הגאולה השלמה.

הקץ לנדודים מגיע. קרב יום קיבוץ הגלויות הגדול, שאחריו לא נלך יותר, לא ננוע ולא ננוד. כל ישראל יחד, נישאר על אדמתנו לנצח.

התוכן באדיבות:
'הגאולה מעניין ועכשווי'
© כל הזכויות שמורות