האם כל הדתיים מושלמים?

מכתב מהרבי מליובאוויטש לנערות דתיות שלאחר צאתם מברית המועצות ביקרו במחנה-קיץ בארצות הברית, ונשאלו שאלה מאתגרת..

קיבלתי את מכתבכם וגם את המברק על הגעתכם צלחה לארץ ישראל.

..בסיפור שלכן על הדיון במחנה "אמונה" כאן, אתן מזכירות, ששאלו אתכן – איך אפשר לבא בדרישה לחיות כיהודי דתי, בשעה שכמה מהם מתייחסים כלל לא כראוי בצורה אנושית ליהודים אחרים?

המענה לשאלה זו פשוט, כמבואר בכמה מקומות, וכאן שתי דוגמאות:

1) כשפוגשים אדם בצאתו מבית רפואה הולך וצולע, אחרי שהות ארוכה וטיפול רפואי שם, הרי אדם מבחוץ שאינו יודע מהו בית רפואה וכיצד היה איש צולע זה לפני כן ובלי הטיפול, יכול להציג אותה שאלה: איזו תועלת יש בטיפול בבית הרפואה, ובזבוז זמן וכסף על זה, אם לאחר השהייה שם האיש צולע? אך אם הוא היה יודע שבהיותו בבית הרפואה הוא נרפא ממחלת לב רצינית וממחלת נפש רצינית, שהעמידוהו בסכנת חיים, והטיפול עדיין לא הצליח לרפא את רגליו, הוא היה בהתפעלות מהצלחת בית הרפואה ודרכי הרפואה.

2) דוגמא שניה: כשפוגשים אדם לא בריא, הרי בלתי הגיוני לומר שהיות שהוא לא בריא בחלק אחד של גופו אין צורך לשמור אותו ממחלות אחרות, או – גרוע יותר – לפעול להרעת בריאות שאר חלקי גופו. להיפך, חיזוק הבריאות של שאר חלקי הגוף ישפיע — לפעמים בצורה עקיפה — להבראת הגוף כולו.

מקור: תרגום מרוסית, אגרות קודש חכ"ז ע' קנט-קס

מוגש באדיבות: מכון 'אור החסידות'.