ל"ג בעומר משמש נקודת-ציון מרכזית בדרך התגלותה של תורת הנסתר. כיום מופצים מושגי-היסוד של הקבלה בקרב ציבורים רחבים, והמוני בית-ישראל מוצאים בתורה זו מקור אור ודרך-חיים. אולם היו ימים שבהם הייתה תורה זו נסתרת לא רק מעיני המון העם, אלא גם תלמידי-חכמים גדולים לא הכירוה. כשמה כן היא – תורה נסתרת, שידועה רק ליחידי-סגולה.
רבי שמעון בר-יוחאי, מחבר ספר הזוהר, היה הראשון שהחל לגלות במידה רחבה, יחסית לתקופתו, את סודות התורה ואת פנימיות כוונותיה. הוא ריכז סביבו חבורת תלמידים שעסקו בפנימיות התורה והנחילוה לדורות הבאים. כך החלה הקבלה להתפשט אט-אט.
אך עדיין נמשכה המסורת של העברת תורת הנסתר מפה לאוזן ליחידי-סגולה. המפנה החל בימי האר"י ז"ל, שהחל לפרסם ולהפיץ את תורת הקבלה. הוא אף אמר, שבדורות אלה האחרונים "מותר ומצווה לגלות זאת החכמה".
כוח עמידה
ואכן, מאז האר"י ז"ל ניכרת מגמה עקיבה של התפשטות תורת הנסתר בשכבות נרחבות של העם היהודי. בקהילות אשכנז נעשה הדבר בתנופה יתרה על-ידי הבעש"ט ותלמידיו, שהביאו את מעיינות החסידות, פנימיות התורה, למאות-אלפי יהודים. בקהילות ספרד התפשטה הקבלה על-ידי בעל 'אור החיים', שספרו מלא רעיונות מתורת הקבלה.
כשמסכמים את הדברים שנאמרו על הקבלה ושלבי התגלותה עולה תמונה ברורה, שככל שמתקרבים יותר לזמן הגאולה, כן מוסרים סייגים שונים על גילויה והפצתה. אם בימים שעברו הייתה רתיעה מלימוד תורת הנסתר הרי בימינו מופצים רעיונותיה בפי-כול, ונסללו דרכים ללימודה בלי כל חשש. אנו קרובים ביותר אל הגאולה, והרי בזוהר נאמר, שבספר זה יצאו בני-ישראל מן הגלות ברחמים!
את הקשר בין הקבלה לגאולה העתידה אנו רואים גם בהשפעתה של תורה זו על ההתמודדויות עם הניסיונות והקשיים של הדורות האחרונים, 'עקבתא דמשיחא'. כאן אנו רואים תופעה חדה ועקיבה: ככל שדבקותו של ציבור מסויים בתורת הנסתר, בלבושיה השונים, הייתה חזקה יותר, כן עמד בתוקף רב יותר מול גלי הכפירה ששטפו את העולם.
אין ספק שהדבקות בלימוד הזוהר ניצבת בין הגורמים המרכזיים ששמרו על עדות המזרח מפני הרוחות הרעות שהחלו לנשב במאה וחמישים השנים האחרונות. פנימיות התורה חישלה את אמונתם וחיזקה את כוחות נשמתם. אף החסידים היו פגיעים פחות להשפעות ה'השכלה', משום שדבקותם בפנימיות התורה הגנה עליהם. ולעומת זאת, ציבורים יהודיים שהיו רחוקים מפנימיות התורה – נפגעו ראשונים ונסחפו אחר רוחות ה'קדמה' הזרות.
המאור שבתורה
בספר הזוהר נאמר, שבימים הסמוכים לביאת המשיח, אף ילדים קטנים ידעו את סודות תורת הנסתר. ואכן, תפיסותיה העקרוניות של הקבלה על נוכחותו של הקב"ה בכל דבר ועל תכלית חייו של האדם בעולם הזה, נקלטות היום גם במוחם של ילדים רכים, על-פי השגתם, כמובן.
ל"ג בעומר הוא יום של חיזוק הדבקות בפנימיות התורה, המאור שבתורה. הוא נחוג בשמחה מיוחדת בחצרות החסידים ובקרב בני עדות המזרח שמחבבים את תורת הקבלה. ברוך השם, יש היום הרבה דרכים ושיטות בטוחות וסלולות ללימוד תורה זו בדרך נכונה – ובעיקר יש לציין את תורת חסידות חב"ד, שמסבירה באורח מופלא כל דבר – צריך רק לפתוח את הספרים ולראות כי טוב.
בימינו לימוד פנימיות התורה איננו בבחינת 'מותרות', אלא צורך הכרחי כדי להיות יהודי שומר תורה ומצוות ועובד ה' כראוי. וכמו-כן, זו ההכנה הראויה ל'תורתו של משיח', שיתגלה בקרוב. הזמן קצר אפוא, וצריך להתכונן ל"ונגלה כבוד ה'" במהרה בימינו!