לספר לילד על יהדותו בהקדם

כשזוכרים את הנטייה של צעירים בימינו להחשיב את עצמם מבוגרים דיים לעסוק בנושאים רציניים שמשפיעים על החיים שלהם, אני מאמין שזה לא יהיה חכם לדחות את המועד שיספרו לו את המעמד האמיתי שלו. במוקדם או במאוחר הוא ישמע על כך ממקור אחר, והוא יכעס על כך שהעלמת ממנו עובדה כה חשובה • הרבי כותב

ב"ה ט"ו כסלו, תשמ"ו
ברוקלין, נ.י.

מרת…
אדמונטון, אלברטה
ברכה ושלום:

מכתבך ללא תאריך התקבל זה עתה, ועל פי בקשתך לתשובה בהקדם, הוא נענה לפני התור שלו.

אתחיל בחלק האחרון של מכתבך, שעוסק בהיבטים המעשיים של המצב, מכיוון שזה מה שהכי נוגע.

(1) עד כמה שאני מכיר את אביך – ואני מעז לומר שזה יהיה בהתאם להערכה האישית שלך – אני בטוח שכאשר ידווחו לו על השינויים בחיים שלך, הוא יקדם את החדשות בברכה ובשמחה. באשר לחששות שלך בנוגע לשאלה מה יתפתח מזה בעתיד – למה לדאוג על דבר שיכול לקרות ויכול לא לקרות, ולמנוע מאביך שביעות רצון אמיתית ומלאת רגש עמוק בהווה?

השאלה האם את צריכה לספר לו באופן אישי, או באיזושהי צורה אחרת, היא משהו שאת צריכה לשקול ולהתייעץ עם אחותך. הדבר החשוב הוא שצריך בהחלט להודיע לאביך את החדשות, אשר ישמחו את לבבו.

(2) ביחס לשאלה האם צריך לספר לילד על יהדותו – כשזוכרים את הנטייה של צעירים בימינו להחשיב את עצמם מבוגרים דיים לעסוק בנושאים רציניים שמשפיעים על החיים שלהם, אני מאמין שזה לא יהיה חכם לדחות את המועד שיספרו לו את המעמד האמיתי שלו. במוקדם או במאוחר הוא ישמע על כך ממקור אחר, והוא יכעס על כך שהעלמת ממנו עובדה כה חשובה בחיים כמו העובדה שמוצאו מדורות רבים מאוד של יהודים שהיו מוכנים למסור את החיים שלהם למען יהדותם, ורבים אכן עשו זאת. את תתקשי להציע לו אז הסבר מתקבל, מכיוון שבכל הסבר שתציעי הוא ימצא דופי, ובצדק, כדבר של מה בכך בהשוואה למציאותו של העניין. באמור למעלה תהיה כלולה גם הטענה שלך שלפי הדעה שלך הוא לא היה יהודי; ונגד זה הוא יצא בטענה – ובצדק – מה הדעה שלך קשורה לזה? בכל אופן, דעות משתנות, אבל ההלכה לא משתנה.

(3) ביחס לשאלה מהי הצורה הטובה ביותר לנצל את הכוחות שלך באופן של קריירה – בדרך כלל זה תלוי, כמובן, בהערכה של הכוחות, הכישרונות והנטיות שלך, דבר שאינני מסוגל לעשות אותו מכיוון שאני לא מכיר אותך באופן אישי. אני יכול רק להעיר הערה כללית על יסוד המכתב שלך, ומתוך הנחה שרכשת מאביך מידה ניכרת של שמרנות – תכונה שהיא לא בלתי מצויה אצל "עם קשה עורף".

אני מבין מתוך המכתב שלך שכמו כל אדם שעבר שינויים קיצוניים בחייו – היה לך את החלק שלך של מבוכה וספקות, בנוסף לעובדה שזה כמעט בלתי אפשרי שאדם יהיה אובייקטיבי בהחלט במצב שבו הוא מעורב באופן אישי. לכן, נראה לי שיהיה זה רצוי עבורך להתרחק מכל קריירה שקשורה לתחום כזה של מחקר שמבוסס על השערות כמו פילוסופיה, פסיכולוגיה, פסיכיאטריה, וכדומה, בשונה ממה-שמכונה מדעים מדויקים. לאחרונים תהיה עדיפות משום שניתן לגשת אליהם ללא מעורבות אישית באופן רגשי וסובייקטיבי.

השם, אשר השגחתו הנדיבה מוענקת לכל אחד ואחד בכל הפרטים, ינחה אותך בדרך טובה באמת עבורך, הן כאן ועכשיו והן לאור ההבטחה של התורה שלכל יהודי יש חלק לעולם הבא.

המקווה לשמוע ממך בשורות טובות בכל הנ"ל,

 

 

נ.ב. כמובן, שמחתי במיוחד שבחתימה על מכתבך השתמשת גם בשמך היהודי…
על-פי הכתובת שמופיעה על המעטפה שלך, גם מכתב זה נשלח אלייך "דרך …".

 

בברכה,

[חתימת יד קודשו של הרבי]