עמלק מודרני

אחי, ראש קטן. אל תמהר. מה אתה חושב תמשיך לקחת הכול כבד, יעשו לך מצבה שקופה כדי שכולם יראו את הפראייר השוכב תחתיה

מה כבר רצה עמלק מעם ישראל . . . ? קצת קרירות . . . קצת פחות לרוץ לדברים טובים. או כמו שאומרים את זה בשפת העם היום, קח את הדברים "קול", אחי, ראש קטן. אל תמהר. מה אתה חושב תמשיך לקחת הכול כבד, יעשו לך מצבה שקופה כדי שכולם יראו את הפראייר השוכב תחתיה . . .

זו בעצם מטרת הגל השוטף כל חלקה טובה בעם. מטרה שאינה כתובה באף ספר חוקים, אולם ראשיתה ואחריתה, הרס וחורבן מוחלט. היא הורסת כל חלקה טובה. בכל אחד מתחומי החיים ניתן למצוא אותה. בתחום הזוגי, היא מערערת את יסודות התא המשפחתי, היא אינה מאפשרת לו להתבסס כראוי. הורסת גם תאים בריאים, כל אדם שואף לראות משאלות לב מתממשות בקצב סביר וללא כל דחיינות בלתי סבירה. הקרירות והקוליות הנתפסת כחלק ממקובלות חברתית הינה מיסודות ההרס החברתי והחינוכי. ילדים מתרגלים לא להתאמץ כי בלאו הכי כל מאמץ לא יוביל אותם לכלום ואף הישג לא יהווה עבורם גורם מאיץ לעשייה חיובית. 
זוהי בעצם דרכו של עמלק, אותה הקרירות התופסת את האדם דווקא בשעת עשייה חיובית. "אשר קרך בדרך בצאתך ממצרים" העמלק שבנו אינו מתביית עלינו כשאין אנו עושים מאומה, הוא מתעורר לחיים דווקא כשהוא חש שישנה תכונה המשדרת עשייה, בצאתך ממצרים, כשהיהודי מנסה לצאת מהמצב הבלתי בריא, מצב של מצרים, אל עבר אור גדול של חירות מגבולות צרים ומעכבי עשייה והתפתחות, דווקא שם מתעוררת לה המידה הבלתי בריאה של הדחיינות וחוסר המוטיבציה להתקדם ולשדרג את העשייה שלנו אל עבר האופק הבריא והמשדר זרימה בריאה ואיכותית עם משב רוח רענן של חמצן טרי המגיע אל המערכת.
חלק בלתי נפרד מכל תפיסת העולם הנוגדת התקדמות וחיבור אל היצרנות, הינה התופעה הרווחת בקרב בני כל רובדי האוכלוסייה העולמית, ההתמכרות אל המחשב. הגישה הבלתי בריאה המרגילה את האדם לא לחשוב ולא לייצר. המחשב תופס את מקומה של החשיבה היצרנית והישיבה הממושכת מול המסך המרצד גורמת לאדם להיהפך למשתמש נמוך בכלי החשיבה אותם חנן אותו בורא העולם. 
לא מעט בתים סובלים מתופעה זו בה ההורים או אחד מהם מתחרה עם הדור הצעיר בבית על שעות המחשב, דבר המביא לידי טשטוש גבולות מוחלט. עד כדי שבירת כל מוסכמה בריאה בניהול תא משפחתי בריא. 
הנטייה להתמכר אל הקוליות הינה בסיס איכותי לבריחה מתמדת מכל קבלת החלטה חשובה בחיים. זה מתחיל בכך שההורים שמחים עם כל חכמה המושמעת מפי העולל הנהנה מכך שהוא רואה את כל סובביו גאים בו ובאמירותיו המחוכמות, ההמשך הינו כמעט בלתי נמנע, הגולם קם על יוצרו. הוא פשוט אינו מבין, אם הדבר היה כה יפה ומתאים לימים עברו עד כדי כך שכולם נהנו ממנו ושיבחו אות קבל עם ועדה, מדוע שהדבר לא יהיה טוב בהמשך. 
זו בעצם תמצית היווסדותה של תרבות ה'סמוך' הישראלית, הרצון המתמיד לברוח מלקיחת אחריות והרצון המתמיד לחפש את הצדדים הלא טובים דווקא אצל השכן . . .


יצחק ריבקין

יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך'. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.
יש לכם שאלה? לחצו כאן