להיות מציאותי

פתגם אודסאי עתיק אומר "זה לא הכי נורא שצוחקים עליך, נורא יותר כשבוכים עליך . . ."

 

 לחצו כאן לכל שאלה בנושא חינוך זוגיות ומשפחה

יצר הקיום הינו טבע מולד באדם, כל חפצו מסתכם ברצונו להמשיך ולהתקדם במהלך חייו ולהגיע לנקודת שיא גבוהה יותר מזו של הדור הקודם לו, לא רק היכולת לסמן ניצחון, אלא גם תחושת ההישגיות המפעמת בו כל העת, תחושה בלתי פוסקת המובילה אותו גם בימים בהם קשה עליו הדרך.

ההסתכלות הנכונה, מהווה בסיס איתן לכל גילוי של יכולת ועד מתן פתרונות מקומיים וארוכי טווח. לעיתים נדמה לנו כאילו כל אמירה אגבית לכאורה מקורה ברצון לחמוד עמנו לצון או אף להציגנו באור בלתי חיובי, דבר התורם לא במעט לתגובות שרשרת בלתי נמנעות ההופכות בהמשך לסגנון חיים כפוי המנווט כולו מתוך ראיית עולם לא תקינה לחלוטין. ההסתכלות העצמית שלנו על כל הסובב אותנו מהווה את בסיס המשוב כלפינו. כל שנדרש מאיתנו הוא, להכניס את כל מערכת התגובות שלנו לדפוסים מידתיים המעגנים בתוכם מערכת חוקים בלתי כתובה אשר משמשת כל העת כמצפן המשדר אל מרכז הבקרה את נתוני האמת תוך כדי שקלול מצבים משתנים כל העת.

מציאות החיים מכתיבה לנו את הצורך המתמיד להיצמד אל המציאות ולא לנטוש אותה גם לא לרגע. הפרשנות הניתנת על ידנו לאירועי החיים מהווה תמריץ לכל סביבתנו ומחצינה את תחושתנו הפנימית כלפי כל אמירה או עשייה המתבצעת בסביבתנו. לעיתים צצה לה דרך התמודדות התופסת לה מקום של 'כבוד' בקרב רבים וטובים, 'עצימת עיניים' מוחלטת. כל מה שאינני רואה אינו קיים. אינני מבחין בכל דבר המפריע לזולתי והיות וכך, אינני נפגע מכל אמירה, אינני מבחין בהודעות הבנק המצביעות על חריגת יתר ממסגרת האשראי, אין כל השגחה בכל הקורה סביבי ולמעשה, גן עדן של שוטים מושלם. יתכן ובבחירת דרך זו תחלופנה להן מספר שנים 'שקטות' ובלתי מזיקות לכאורה, אולם ישנה כאן בריחה מן המציאות וחוסר רצון או יכולת להתמודד עם סערות החיים והתנודות הנלוות אליהן.

אלו הן שתי קצוות של הסתכלות על מעגלי החיים הקיומיים, אולם לא בהכרח הן ישימות באופן מוחלט כאפשרות יחידה ובלתי מתמזגת עם תנאי החיים וההכתבות המגיעות מהשטח כל העת. ראיית המצב הנכונה הינה, יכולתו של האדם להיות מציאותי ולקרוא את הנתונים באופן המשקלל את מקור המסר, מצבו בעת העברת וקליטת המסר ושקלול נכון של תנאי השטח בזמן העברת המסר. הסתכלות המשקללת בתוכה את כל הנתונים הללו היא זו המביאה את המסר בנתיב באופן הראוי מהמשדר אל הקולט ללא כל הכנסת נתונים בלתי ראויים בדרך.

בהתנהלות תא הנישואין, רבים הם מוקשי הדרך המופקים מאי הבנות היושבות על מגוון אפשרויות של בסיסי הפעלה פעילים בכל מיני רמות תגובה. לעיתים די לה לתגובה שאינה ראויה או אי לקיחת אחריות ראשונית על כל אמירה או עשייה מביאים את תא הנישואין לחוויית טלטלות בלתי פוסקות המונעות בהמשך דרכם של בני הזוג לקיים אורח חיים תקין. רבים הם המקרים בהם 'שב ואל תעשה' עדיף מהמקרים בהם חובה להגיב. כמובן הכול תקף רק בעת בה עדיפות אי העשייה עלולה למנוע אמירה או אף עשייה נמהרת ובלתי אחראית, אולם בכל הקשור בהובלת התא הזוגי וניתובו בדרך בטוחה, הרי שישנה מצוות עשה ברורה כל העת תוך גילוי התחשבות והשארת מקום של כבוד בכל התהליכים לבן או בת הזוג.
 


יצחק ריבקין

הרב יצחק ריבקין הוא יועץ חינוכי בעל ניסיון רב, הניחן ביכולת אבחון אינטואיטיבי. מחבר הספר 'לאהוב ולחנך', ומנהל אתר חינוך נט – לאהוב ולחנך. ידיו רב לו במתן פתרונות חינוכיים בכל הקשור לחינוך.

  יש לכם שאלה אלי? לחצו כאן