בין המיצרים

ימי בין המצרים הם שלושת השבועות שבין שבעה עשר בתמוז - היום שבו הובקעה חומת ירושלים, לתשעה באב – היום שבו חרב בית המקדש. מהם ההלכות המיוחדות לימים אלו?

שלושת השבועות שמי"ז בתמוז עד תשעה באב, נקראים 'בין המצרים', על שם הכתוב (איכה א): "כל רודפיה השיגוה בין המצרים". שכן בי"ז בתמוז הובקעה חומת ירושלים, והאוייב הוסיף לכבוש עד שהגיע לבית-המקדש ושרפו בתשעה באב.

נוהגים בכל העדות שלא להזדקק לברך 'שהחיינו' (בגלל הסיומת "לזמן הזה") על פרי או בגד חדש בימי חול, ועל-פי האר"י ז"ל גם לא בשבת. אבל מברכים בברית-מילה (הנוהגים לברך), בפדיון-הבן, על לידת בת, ועל פרי שלא יימצא אחר-כך.

על-פי האמור, אין נכנסים לדירה חדשה ואין מחדשים בגדים וכלים חדשים בימים אלו. מי שהזמין רהיט חדש והביאוהו הביתה בין המצרים – רשאי לקבלו. הזמין חליפה אצל חייט לפני בין המצרים – רשאי לסיימה עד ראש-חודש אב, ולא ייקחנה ממנו עד אחר תשעה באב.

אסור לנגן בכלי-שיר ולרקוד בימים אלו. אך שידוכין (מה שמכונה בטעות 'אירוסין') מותרים אפילו בסעודה, אך ללא ריקודים.

תספורת אסורה, אך מותר להסתרק (ולאשה ליטול גבות), וכן מותר ליטול ציפורניים לכבוד שבת, אפילו לאחר ראש-חודש אב.

לא עושים סעודת חנוכת בית בימי בין המצרים, שכן סעודה זו איננה מצווה גמורה הדוחה את אבלות בין המצרים.

הספרדים מתחילים בדיני אבלות בראש-חודש אב, אך רבים מהם מחמירים להימנע מנישואין ומכלי-זמר מי"ז בתמוז.

בבין המצרים יש להימנע מדייג למטרת תחביב ואכילה אישית, כל עוד דייג זה אינו צורך פרנסה.

עד ראש חודש מנחם אב הדבר מותר לשלוח פאה לסירוק, אך מראש חודש אב ניתן להתיר רק כשאין פאה אחרת. לא נכנסים לדירה חדשה בבין המצרים. כמו כן, ראוי להימנע מחתימה על חוזה או על זכרון דברים ברכישת דירה, אף שהדבר אינו אסור מעיקר הדין (כשהקנייה היא למטרת מגורים ולא לרווח עסקי).

מכירת דירה מותרת, ומי שחושש לסימן ברכה יחמיר לעצמו.

לימוד נגינה שמטרתו רכישת מקצוע ופרנסה, מותר גם בימי בין המצרים. יש להימנע מלימוד נגינה שמטרתו העשרת ידע והנאה.

התחלת בניית בית למטרת מגוריי בעליו, מותרת בבין המצרים. עם זאת, כשהדבר לא כרוך בהפסד כספי ניכר רצוי להימנע מכך משום שאין זה סימן ברכה.

מצום י"ז תמוז ועד ר"ח מנחם אב (ולא עד בכלל) מותר להתרחץ בבריכה ובים, אך יש להגביר את הערנות שבעתיים ולהיזהר מאוד מסכנות. ממר"ח מנחם אב עד תשעה באב הרחצה אסורה למבוגרים. יש המקלים ומתירים רחצת ילדים, אך נכון לסמוך על דבריהם רק כשהרחצה נעשית לצורך רפואי של הילדים.

בשבתות שבין המצרים יש להוסיף שמחה, שיהיה ניכר שאין אבלות בשבת.

האדמו"ר מליובאוויטש קרא להרבות בימים אלו בצדקה, המקרבת את הגאולה, וללמוד את נושאי בית-המקדש, כליו וסדר עבודתו, החל מפרשיות התורה בספר שמות, ספר יחזקאל (מ-מג), דרך התורה שבע"פ (מסכתות תמיד ומידות), ועד הלכות בית-הבחירה לרמב"ם; שעל-ידי הלימוד נזכה שייבנה המקדש במהרה בימינו, אמן.

באדיבות: מדור "שאלות לרב" באתר צעירי-חב"ד